Häiriö kansallisessa yhteydessä

Keskustajohtaja Matti Vanhanen on löytänyt syyn puolueensa rökäletappiolle: syynä oli ”viestintähäiriö”. Vanhanen näyttää tuntevan itsensä ja johtamansa organisaation todella hyvin. Viestinnästähän tämä kaikki nimenomaan johtuu. Viestintähäiriöhän itse asiassa selittää kaiken, enemmänkin.

Vaalitappioon viestintähäiriö liittyi siten, ettei Vanhanen saanut menemään kenellekään perille viestiä siitä, että Keskusta on paras puolue, riippumatta politiikan tuloksista. Kokoomus ajoi oikealta ohi työkaluineen.

Vaalirahoituskohu keväällä aiheutui niin ikään viestintähäiriöstä. Pekkarinen, Vanhanen ja kaikki muut eivät saaneet Kallille perille viestiä siitä, ettei vaalirahoituksesta ja taulukaupoista kannata huudella ensisijaisesti lehdistön suuntaan.

VR:n johtajasotku taannoin johtui – kuinkas ollakaan – viesintähäiriöstä: Lapin ääniä ylimääräisillä vaunukaupoilla varmistamaan lähetetty ministeri Vehviläinen ei saanut millään menemään VR:n pääjohtajalle perille viestiä siitä, ettei vaaliviikolla kannata ensimmäiseksi ruveta kaivamaan esille liiketoimintastrategiaa ja olemaan tylsä.

Viestintähäiriöt eivät rajoitu yksinomaan puolueen toimintaan. Koko Ruusus-tragedian perimmäinen syy oli nimittäin myös viestinnällinen: Ruususelle ei mennyt perille viesti siitä, ettei suhteen tarkoitus ole päästä hyviin naimisiin pääministerin kanssa. Tarkoitus kun oli vain kohdata kuin laivat yössä. Viestintä muuttui pelkistetyksi S.O.S.

Kumpujen yössä -viestintätoimisto kertoo, että viestintäongelmien ratkaisemiseksi puoluetoimisto teki siirron jo aiemmin. Keskustapuolueeseen palkattiin huippuasiantuntija valvomaan viestintää ja oikeiden viestien markkinointia niin organisaatiossa kuin yksityisestikin.

Markkinointiguru Sirkka Mertala on hoidellutkin hommiaan jo useamman kuukauden ajan menestyksellisesti. Vanhasen lähiympäristön viestintä, niin verbaalinen kuin nonverbaalikin on ollut kunnossa.

Valtiovierailut ovat sujuneet suunnitelmien mukaan, Kesäranta on kukoistanut vilkkaan seuraelämän tuiskeessa; salamavalojen loisteessa on juhlittu, uitu, ajettu pyörillä, käyty saunassa ja vaikka mitä.

Lukuunottamatta vaaliaikaa, Mertala on ollut hommissa aamusta aamuun. Paitsi nyt. Missä Sirkka on, kysyvät kaikki. Viimeinen näköhavainto Sirkasta saatiin paria viikkoa ennen h-hetkeä.

Onkohan viestintästrategian mukainen viestintä kunnossa? Pelaako nokialainen? Onko sähköposti jumissa?

Vertailun vuoksi:

Puheenjohtaja Urpilainen ei laittanut SDP:n vaalitappion syytä viestinnän piikkiin. Urpilaisen mielestä syy oli yksinomaan – ei suinkaan hänen – vaan ehdokasasettelun epäonnistumisen.

Vasemmistoliiton Korhosen mielestä vaalitappion syy oli äänestäjien ymmärryksessä. Äänestäjät eivät tajunneet.

Ruotsalaisen kansanpuolueen vaatimattoman menestyksen taustalla oli varmaan rikssvenska. Kristillisten vaikeudet johtuivat – Jumalan tahdosta.

Vihreiden vaalimenestys johtui varmaan sattumasta. Perussuomalaisten jättimenestys lienee aiheutunut suuremmasta sattumasta. Tai säästä.

Kaikesta päätellen puoluejohtajat ovat pätevää ja ajantasalla olevaa sakkia. Lähes kaikki vakuuttivat kantavansa vaalituloksista poliittisen vastuun. Mitä ikinä se tarkoittaneekin. Ja tämähän on demokratiamme perusajatus: äänestämme, valitsemme, teemme ratkaisuja, vaikutamme.

Ja kaikki säilyy silti ennallaan. On se hyvä kun on jotakin pysyvää tässä alati muuttuvassa maailmassa.

P.S. Haluatteko nähdä TODELLISEN tulevaisuuden poliitikon. Ainakin viestintä on tällä Ella Lazarevalla kunnossa. Joku kateellinen on nimittänyt jo Ellan Vuoden Linssiluteeksi;) Ja toinenhan vain tekee parhaansa.

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=4&t=697&a=6232

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s