Auringon opetus

Auringon opetus

Opeta minulle, aurinko,
mik’ on laulajan oikea onni.

– Tee kuin minä, paista vaan,
laulajan onni on antaa.

Pilvet päiväni peittivät.
Kuinka siis kummalla annan?

– Tee kuin minä, paista vaan,
väistyvi mustinkin häivä.

Hanki kattavi kaiken maan.
Turhaan uurran ja puurran.

– Tee kuin minä, paista vaan,
sulaa hankikin suurin.

Entä jos kansa mun kiroaa?
Enkö ma kiroa vastaan?

– Tee kuin minä, paista vaan,
syttyvi sydänkin kylmin.

Eino Leino; Auringon opetus

Kokoelmasta Pyhä kevät 1901

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s